Lasă părerile şi superstiţiile! Marketing-ul are suficiente căi prin care poţi ajunge la publicul care te aşteaptă. Atâta timp cât găseşti unde şi cum să îi vorbeşti. Asta înseamnă că a venit vremea să decoperi tehnici de promovare start-up şi o agenţie care să se ocupe de ele.
Vrei un business mic la nesfârșit? Nu! Află metode de promovare pentru un start up
Momentele în care stai cu actele start-up-ului tău sunt cele dintre visul împlinit (pentru că ai afacerea ta) şi nelămuriri (deoarece trebuie să o creşti și nu ai experiența necesară). Însă, pentru că timpul înseamnă bani şi trebuie folosit în mod eficient, nu poţi citi toate articolele de pe internet despre tehnici de promovare start-up. În plus, ele nu includ informaţii complete sau puse în contextul pieţei, aşa cum le deţine o agenţie de online.
Acelaşi timp îţi spune că nu poţi rămâne prea mult la stadiul în care le spui tuturor că ai o afacere care încă este mică sau în curs de dezvoltare. În paralel, în timp ce toate ceasurile funcţionează, strategiile la care publicul reacţionează şi preferinţele consumatorilor se schimbă. Şi atunci, unde găseşti cele mai potrivite tehnici de promovare start-up? Mai jos.
1. Prezintă-ţi produsul în cuvintele publicului
Ai un produs, posibil o nevoie/cerere pentru el pe piaţă şi un public-ţintă stabilit exact. Este momentul să te gândeşti ce rezolvă sau optimizează el în viaţa publicului şi să adaptezi soluţiile în acea direcţie.
Studiu de caz: Site-ul şi aplicaţia theSkimm. Produsul este un newsletter care prezintă ştiri. El este dedicat generaţiei pe care americanii o numesc milennials. Articolele incluse acolo sunt prezentate concis şi doar cu informaţiile de bază. Astfel, publicul lor are acces la ştiri rapid şi filtrat potrivit nevoilor lor.
Cum: Poţi să îţi cunoşti publicul instinctiv, eventual pe baza unor ghiduri gratuite sau poţi să apelezi la o agenţie cu servicii de branding. Acest prim pas poate fi unul dintre cele mai importante, pentru că acum îţi defineşti produsul şi abordarea. Astfel, agenţia conturează strategia de comunicare ideală pentru potenţialii tăi cumpărători.
Dacă ai deja o idee, o poţi expune. Însă, ţine cont de faptul că ea va trebui să se adapteze feedback-ului pe care îl primeşti de la viitorii cumpărători, urmăritori, cei din competiţie şi părerile tuturor despre produsul tău.
2. Testează şi află cât mai multe
Facebook Ads este una dintre cele mai ofertante opţiuni la acest capitol. Cea mai populară opţiune la acest capitol este, de departe, opţiunea de testare. Poţi face reclame pe durată scurtă, pe care să le targetezi pentru publicul tău ţintă. Însă, poţi trata aceeaşi reclamă ca pe un teren tocmai bun de descoperit.
Studiu de caz: KFC. Ei au ales să îşi mute atenţia către publicul care se afla în apropierea restaurantelor, în loc să se ghideze după clasicii consumatori ai brand-ului. Alte afaceri au observat diferenţe semnificative chiar şi pe segment de public cu diferenţe de vârstă de un an sau de vecinătate.
Cum: Activitatea unui brand pe reţelele sociale este supusă unor reguli diferite decât cele pentru consumatori. Specialiştii din agenţie ştiu deja paşii generali care trebuie urmaţi pentru o reclamă reuşită. Dacă te decizi să îi testezi doar tu pe aceştia, totul se va întâmpla după ureche. Lemonauţii noştri sunt la curent cu noutăţile şi cu mai multe segmente de public şi vor construi reclamele potrivit cerinţelor fiecărei reţele, astfel încât ele să fie cât mai vizibile.
3. Nu alege fricoşii
Există două tipuri de oameni. Nu, nu cei curajoşi şi cei laşi. Aici ne referim la publicul conservator, care alege o schimbare după ce consideră că face un gest care îi va schimba viaţa, pe termen lung. Ceilalţi sunt formatorii de opinie. Ei sunt cei îndrăzneţi, chiar dacă nu par a fi constanţi. Ei împrăştie vorba şi tot ei îţi pot da observaţii surprinzătoare despre produsul tău.
Studiu de caz: Platformele de trend setting. Observă-le activitatea şi efectele în mediul online. Hashtag-ul unui brand se împrăştie, întâi printre liderii de opinie, iar apoi către admiratorii lor şi, la final, către publicul din nişa ta.
Cum: Alege-ţi o agenţie care să nu aleagă metodele safe de abordare. Uită-te, în primul rând, la cum se vinde agenţia pe sine însăşi, în primul rând – vizual şi în cuvinte. Te-a cucerit? Atunci, tocmai ţi-a dovedit că are cel puţin o strategie de comunicare bine pusă la punct şi atenţie la detalii. De aici începe cercetarea.
Cea mai eficientă şi rapidă cale de a alege o agenţie este să găseşti una cu specialişti în domeniile de promovare digitală. O astfel de agenţie îţi va putea face campanii integrate şi coerente pentru toate canalele, iar tu vei economisi timp şi vei scoate vizibilitatea maximă din buget.
4. Exploatează recomandările
Cei care intră în contact cu produsul tău vor fi cei care îţi vor face primele recomandări. Fă-le vizibile şi păstrează-le în portofoliu. O strategie de promovare start-up care deja are o listă de recomandări îi adaugă business-ului credibilitate.
Sudiu de caz: Paginile de Facebook care includ recenzii. Dacă site-urile uneori nu sunt chiar atât de credibile, paginile conţin detalii despre un brand, produsele sale, metodele de livrare (în caz că este vorba de un magazin) şi serviciul de suport clienţi.
Cum: Cele mai bune recomandări le poţi primi de la oameni implicaţi. Observă clienţii cu care a mai lucrat agenţia de promovare pe care vrei să o alegi. Vezi cum au crescut cei de care se ocupă şi ce traseu au parcurs. Cel mai bun exemplu de start up lansat de lemonauți este MonkeyBoard.
5. Oferă expertiză
Nu ține informaţii ascunse despre brandul tău. Oferă detalii despre brandul tău, ce oferă cum s-a înfiinţat şi ce îşi propune. Cu cât informaţiile sunt mai vizibile, cu atât vizita potenţialilor tăi clienţi va fi mai lină, iar conversia pe măsură.
Studiu de caz: Brandurile care vând haine şi încălţăminte. Un site pe care un utilizator pe care îl poate găsi atunci când caută un echipament şi găseşte informaţii tehnice despre el poate, apoi, cumpăra, pentru că site-ul tău îi oferă ce are nevoie.
Cum: Poţi observa expertiza unei agenţii cu care urmează să lucrezi chiar din portofoliul ei. El trebuie să conţină campanii de branding (pentru că specialiştii au conturat un alt brand înaintea ta). Cu cât acestea sunt făcute pentru clienţi din zone mai diferite, cu atât vei observa că agenţia se poate adapta pentru tine.
Un portofoliu divers, pentru clienţi mici și mari, vorbeşte de la sine. Brandurile mari au deja succes, aşa că nu poţi observa exact efectele promovării, dar, în același timp, este important ca o agenție să știe să urmeze un brandbook strict. Campaniile de branding pentru clienţi mici care au crescut sau pentru cei în curs de dezvoltare îţi arată abilitatea specialiştilor de a-şi pune cunoştinţele în practică.
Status brand: În lucru
Vrei să treci de la idei de promovare start-up la un brand cu un cuvânt de spus pe piaţa românească? Ai, mai sus, idei despre cum te poţi impune şi cum poţi găsi cei mai potriviţi oameni care să îţi transforme mica afacere într-un brand cunoscut. În echipa lemonaută ai şi oamenii cu care poţi pune ideile în practică sau cere altele de la ei.
Apoi, rămâne să ai atenţie la rezultate şi să îţi priveşti şi susţii iniţiativele.