Ca să funcţioneze, un brand trebuie să aducă un produs sau serviciu unic pe piaţă, care să satisfacă o nevoie a unui segment de public. Cu alte cuvinte, dacă vrei să mănânci o plăcintă, faci parte dintr-un segment de public. Dacă ai alergie la gluten, intoleranţă la lactoză şi nu îţi place dulceaţa, atunci faci parte dintr-o nişă. Iar brandingul de nişă a dezvoltat industriile atât de mult încât este posibil să găseşti un produs conceput special pentru cei ca tine.
Nişa este o subcategorizare a publicului, astfel încât să se răspundă cât mai specific unor nevoi cât mai detaliate. Piaţa de nişă a fost pasul următor şi natural al marketing-ului, atunci când domeniile principale de activitate şi nevoi generale ale publicului au fost acoperite. Sau, altfel spus, e mai uşor să îţi cauţi adidaşi de alergare pentru persoane cu platfus decât adidaşi, dacă pe aceia ţi-i doreşti.
De ce contează brandingul de nişă în 2018
Marketing-ul de nişă a devenit factorul care influențează complet strategiile de promovare și marketing. Din ce în ce mai multe brand-uri de nişă intră pe piaţa consumului de masă şi lansează chiar preferinţe, cum ar fi mâncarea bio. Dar să vedem ce poate oferi piaţa de nişă.
1. Diversifică piața
Nişele nasc noi şi noi categorii de produse, unele dintre ele necunoscute până la apariţia produselor. Brand-urile îşi diversifică oferta şi lansează noi sortimente, care să acopere alte categorii de public. De exemplu, există sucuri cu zahăr, îndulcitori artificiali, naturali, cu o aromă principală şi o alta secundară. Fiecare este preferată de către un alt tip de public faţă de cel tradiţional.
Produsele ce răspund cât mai exact şi detaliat nevoilor consumatorilor par mai aproape de aceştia. O ofertă diversificată de produse este una completă. Astfel, fiecare nişă contribuie, per total, la categoriile principale de produse şi le completează.
2. Deschide pieţe noi
O nişă de succes este cea care face cunoscut un segment de piaţă ce apare odată cu lansarea unui produs. Precum sunt hainele casual – sport, făcute din materiale speciale care împiedică transpiraţia. O piaţă nouă înseamnă o nevoie care nu a fost acoperită până atunci în niciun fel. Iar astfel de nevoi nasc şi un public fidel.
Dacă lansezi un produs pe un segment de piaţă neexplorat până atunci, tocmai ai descoperit o potenţială reţetă a succesului. Vei şti exact cu cine vorbeşti şi ce îşi doreşte publicul tău. Dacă ai o comunicare strânsă cu publicul, atunci vei şti şi ce trebuie să îmbunătăţeşti ca să ai un produs cât mai apropiat de perfecţiune.
3. Crează experţi
Piaţa de nişă este una care necesită cunoştinţe în domeniu. Altfel spus, dacă vinzi un produs specializat, atunci trebuie să ştii de ce o faci, ce beneficii are şi cum trebuie folosit sau consumat. În faţa unui astfel de public – la început curios – nu te poţi poziţiona altfel decât ca expert în domeniul tău. Vei răspunde la întrebări, vei studia date şi vei avea o atenţie uriaşă la detaliile produsului pe care îl promovezi.
Oamenii au încredere în autorităţile dintr-un domeniu şi pun mai multe întrebări, tocmai pentru că discuţia este deschisă. Consumatorii vor înţelege mai uşor cine eşti şi de ce eşti pe piaţă. În acelaşi timp, tu te bucuri şi de viteza mai mare cu care se răspândeşte produsul tău. Pentru că trăim într-o lume mică.
4. Dezvoltă idei
Ai simţit până acum că îţi micşorezi şi elimini ideile, pentru că publicul tău este unul prea mare şi o parte din el nu se va regăsi în mesajul unei campanii? În cazul nişelor, scapi de problemă. Nu toată lumea are potenţialul să îţi cumpere produsul, aşa că nu este nevoie să tai idei, pentru că nu s-ar regăsi în gândurile sau preferinţele grupului tău.
Piaţa de nişă te ajută cel mai mult să îţi serveşti clienţii bine. Ştii ce să le oferi şi ce preferă. Vei şti cu ce reviste sau brand-uri să faci parteneriate ca să ajungi la ei. Iar dacă simţi o anumită nevoie, o poţi exploata în linişte.
5. Recomandările vin mai uşor
Publicul de nişă are gusturi, activităţi, localuri preferate. Potenţialii clienţi se vor întâlni cu cei fideli şi sunt şanse să vorbească despre produsul tău. Acesta nu este doar un scenariu ideal, pentru că răspândirea din vorbă în vorbă este un instrument de marketing. Un poster plasat în locul potrivit, chiar dacă este unul mic poate face mai mult decât un panou outdoor în centrul oraşului.
Viteza de răspândire creşte cu cât eşti mai unic. De ce? Pentru că ai mai puţine brand-uri competitive. Serviciile sau produsele sunt specifice şi livrate într-un mod unic. Astfel, sunt şi greu de reprodus.
Nişe care îşi anunţă succesul în 2018
- Haine de fitness pentru femei
- Accesorii pentru telefoanele mobile
- Rochii pentru femei însărcinate
- Ceasuri cu design mininalist
- Lumini şi accesorii pentru şedinţe foto şi video
Către nişă
Produsele şi serviciile de nişă pornesc, de obicei, din pasiune. Cineva preferă ceva ce încă nu există sau s-a lovit de o situaţie unde un produs a ajutat doar tangenţial. Îţi sună cunoscut? Aceea este nişa încă neatinsă ori exploatată insuficient.
Piaţa de nişă poate fi viitorul marketing-ului. Momentan, ea îşi face loc în prezent şi se extinde către categoriile de produs.