Cel mai bun scenariu ar fi:
Clientul oferă proiectul, i se realizează un minunat website, toata lumea este extrem de mulțumită și fericită, plata se execută la timp, website-ul convertește.
În realitate, însă, apar multe obstacole pe parcursul derulării proiectului, iar lansarea unui website nu reprezintă finalizarea proiectului. Dacă vrei un site care să convertească, promovează-l! În 2017, doar să ai un site nu mai înseamnă mare lucru, acesta este numai “motorul” business-ului tău. Și, ca orice motor, are nevoie de resurse suplimentare pentru a fi pus în funcțiune. Suntem siguri că stii despre ce vorbim.
Iată cum să îți consolidezi relațiile cu clienții:
7. Asigură-te că întelegi brief-ul și cerințele clientului
Asigură-te că ai înțeles în mod corespunzător briefing-ul și dorințele clientului. Serviciul de graphic design este unul în care interpretările sunt ușor de făcut și greu de suprapus cu ale clientului. Dacă ai întrebări sau simți că ceva lipsește, clarifică. În cazul în care nu există niciun briefing, ghidează-ți clientul cu întrebări pentru a stabili unul. Dacă simți că informația este contradictorie cu mesajul intenționat sau dacă nu ești de acord cu cerințele din orice alt motiv, discută cu clientul. De exemplu: doar pentru că clientului tău îi place culoare roz, asta nu înseamnă că ar fi o culoare potrivită pe site-ul brandului lui. Explică-i argumentat motivele, tu ești expertul, iar el pentru asta a venit la tine.
6. Pregătește un plan de proiect realist
Dacă dorești să fii tratat ca un profesionit de către client, atunci trebuie să tratezi fiecare proiect, chiar și pe cel mai simplu, într-un mod profesionist. Asta înseamnă că, pentru fiecare design trebuie să pregătești un plan detaliat al proiectului, să îl discuți cu clientul și să fiți amândoi de acord asupra lui.
În planul tău trebuie să ții cont de timpul pe care îl vei cheltui pentru comunicare, aprobările clientului în anumite etape și, bineînțeles, timpul de urgență pentru situațiile care s-ar putea întâmplă în timpul proiectului derulat. Acest plan te ajută să îi oferi clientului o estimare precisă a timpului necesar pentru finalizarea proiectului și să îl informezi dacă termenul limită este realist sau nu. Nu depăși niciodată deadline-ul stabilit!
5. Ești expert
Când oamenii merg la medicul lor, la avocați sau la alți profesioniști, ei niciodată nu pun la îndoială sfatul lor. Cuvântul oferit de ei este absolut, pentru că ei sunt experții și știu exact ce trebuie să facă și cum să facă. Însă mulți clienți nu tratează designerii în același mod, din păcate.
Designul este un domeniu care necesită cunoștințe de specialitate și multe principii, cum ar fi comunicarea vizuală, tipografia, culorile, aranjarea elementelor etc. Asigură-te că și clientul înțelege de la începutul proiectului că tu ești expertul în această colaborare, iar discuțiile reprezintă numai consultare, decizia finală îți aparține ție.
Fiecare decizie pe care o iei asupra unui proiect trebuie să fie motivată și, de asemenea, trebuie să poți explica “motivul” dacă ți se cere. Argumentele îți susțin expertiza în domeniu.
4. Explică procesul de proiectare
Explică-i clientului tău despre procesul de proiectare și ce etape implică. Discută cu el despre timpul estimat, ce etape ar necesita feedback, aprobare sau alte acțiuni din partea lui. Nu uita că timpul lui este important, este necesar să știe tot timpul când ai nevoie de el pentru a merge mai departe sau chiar pentru a finaliza proiectul.
3. Implică-ți clientul în procesul de proiectare
Comunicarea bună și constanta cu clientul tău este esențială pentru a asigura succesul proiectului. Ești expert, însă feedback-ul și implicarea clientului în fiecare etapă a proiectului este vitală. Nu poți citi ceea ce gândește și nu dorești să îți petreci ultimele zile rămase din termenul tău limită, făcând o listă uriașă de schimbări. De aceea, asigură-te că ții clientul implicat în proces și că ești bine informat cu privire la progresul înregistrat.
2. Fii direct în tranzacțiile tale
Știm cu toții că rapoartele scurte fac prietenii lungi, așa că după ce stabilești cerințele scurte și planul de implementare, asigură-te că fiecare a înțeles obligațiile pe care le are, livrările sau numarul de modificări.
1. Nu face promisiuni pe care nu le poți ține
Dacă știi că funcția sau caracteristica sugerată nu poate fi implementată pentru un motiv anume sau că aceasta cauzează probleme deoarece nu este suportată în unele browsere, de exemplu, trebuie să îi explici clientului.
Final Words
Motivul principal pentru o relație slabă “client – web designer” este că există așteptări de ambele părți. Având în vedere că așteptările au fost clarificate și stabilite de la început, puteți stabili un cadru prin care majoritatea (dacă nu toate proiectele) se vor desfășura fără probleme și vor genera relații bune și durabile cu clienții.