Marketingul este o disciplină strictă, integrată, care poate fi studiată cu toate componentele ei – research, produs, strategii, poziționare, branding, obiective și rezultate. Lucrând în advertising, vei observa că uneori ai nevoie chiar de materiile acelea pe care le-ai învățat în școală. ”Care?” Îți arătăm imediat.
Poate că materiile predate în școală ne aduc abilități care ne fac să performăm în marketing. De fiecare dată răspundem prezent atunci când e vorba de o campanie pentru un client. Însă uneori, înainte de lecţie, parcă ne întrebăm şi noi ce e marketingul dincolo de ce se vede.
Tot noi răspundem la întrebare, ca să îți oferim acel răspuns complet, adaptat publicului tău într-o formulă de succes. Uneori, fără să vrem, apelăm la mai multe materii, obținând astfel strategii de campanii integrate. Şi parcă ne întoarcem în şcoală. Aşadar, ce folosim?
Sociologie
Se spune că rețelele sociale țin mai mult de sociologie și psihologie decât de tehnologie. Ca să ai succes trebuie să cunoști și să înțelegi un public bine definit, cu trăsături și preferințe specifice. De ce nu am extinde această propoziție la întreaga lume a marketingului?
Așa că studiezi fiecare aspect din comunitatea creată în jurul unui brand sau o definești pe cea în curs de formare. Dezvolți profiluri de persoane, studiezi tendinţe şi ești la curent cu toate noutăţile interesante pentru publicul tău, în cele mai mici detalii.
Analizezi tot ce ţine de publicul-ţintă: vârstă aproximativă, locaţie, interese, background cultural şi educaţional, preferinţe. Apoi, comprimi informaţiile într-un document în care toate detaliile sunt relevante. Sociologia implică studiul grupurilor, în funcție de comportament. La fel ca o etapă importantă din marketing – research-ul.
Matematică
Obiectivele propuse pentru o campanie de marketing se măsoară prin KPI (indici-cheie de performanță) care apar în momentul în care culegi datele despre impactul ideii tale. Analizezi datele, le pui în context, iar rezultatul îți arată cum a decurs o campanie și ce poate fi îmbunătățit pe viitor.
De-a lungul lucrului cu brandurile, faci calcule și extragi procentaje prin care estimezi și analizezi rezultate. Calculăm sume şi înmulţiri şi medii, ca să ne îndreptăm către concluzii cât mai detaliate.
Calculăm expunerea brand-ului, conversia clienţilor, potenţialul nişei, tot ce oferă fiecare canal de comunicare şi rezultate parţiale. Adunăm informaţii, calculăm medii şi ajungem la un rezultat relevant.
Limba română
Fiecare canal de comunicare, la fel ca întreg domeniul marketingului, are un jargon propriu. Nu doar că marketerii îl cunosc, dar îl și aplică în fiecare discuţie despre campanii. Termenii reflectă fiecare pas din evoluția unui brand, componentele sale, comunicarea și nu numai.
Apoi, ne îndreptăm către literatura non-ficţiune şi dezvoltăm conţinut adaptat comportamentului publicului tău. Cu alte cuvinte, despre termenii tăi, dar pe limbajul lor.
Conținutul scris are nevoie de abilități la această materie tocmai ca să permită joaca prin cuvinte și cele mai bune call-to-action-uri care atrag cumpărătorii.
Simbolistică
Dacă ar fi existat o materie bazată pe descifrarea codurilor, probabil că ea s-ar fi numit simbolistică. Pe noi ne ajută să îţi construim cel mai puternic instrument.
Orice brand are nevoie de un site. Includem elemente Java sau CSS, aplicăm coduri PHP, Laravel, până când site-ul arată așa cum l-am gândit. Astfel, transformăm simbolurile în imagini şi cuvinte.
Educaţie fizică
Ce e marketingul fără acea ieşire din mediul clasic de lucru? Ne relaxăm, studiem domenii și medii noi şi ne exersăm potenţialul, ca şi cum am fi prezenţi la ora de sport.
Trebuie să avem mintea limpede pentru etapa cu care începe orice proiect: documentarea. Ea ne antrenează şi ne aduce perspective proaspete. Orice examen are nevoie de un antrenament. Al nostru vine atunci când facem research.
Geometrie
Construim estimări şi rezultate. Dacă marketingul este geometrie, atunci brand-ul tău este baza, iar publicul-ţintă reprezintă vârful figurii tocmai în construcţie.
Regăsim geometria plană și în spațiu de fiecare dată când lucrăm în graphic design pentru un logo, site, un banner, post social media sau orice alt tip de vizual.
Geometria este materia imaginilor, proporțiilor și a campaniilor memorabile, pe care oamenii le recunosc oriunde le văd.
Materii opţionale
- Educaţie civică – Atunci când dezvoltăm o campanie socială, pe baza produsului, brand-ului sau viziunii tale.
- Economie – Atunci când optimizăm bugetul dat, astfel încât să scoatem cele mai bune rezultate din campania ta.
- Dirigenţie – În fiecare şedinţă de brainstorming, pentru că ne concentrăm pe cele mai inovative şi atrăgătoare soluţii.
Ce e marketingul? Măiestrie!
Dacă măiestria era o materie care se putea învăţa în şcoală, atunci am fi inclus-o într-o definiţie completă a marketingului. Însă, la finalul fiecărui proiect, rezultatele depind de cel care le-a propus.
Deci, ce e marketingul? Google îl defineşte ca acţiunea unei afaceri de a-şi promova şi vinde produse ori servicii, inclusiv cercetări de piaţă şi publicitate. Noi completăm definiţia cu măiestrie şi adaptare la cultura şi specificul publicului brand-ului în discuţie, în momentul actual.