Ai trecut prin multe momente în care ai avut o simplă conversaţie despre branding, din care să nu înţelegi foarte multe? Nici noi. Pentru că ne place să traducem termenii în design şi cuvinte. Ca antreprenor, te poţi lovi de cel puţin unul dintre termenii de mai jos, chiar înainte să ajungi la noi.
Unele dintre ele pot fi măsurători ale unor campanii sau scopuri în sine. Am ales să îţi explicăm cei mai des întâlniţi termeni din marketing, care se pot referi la brand-ul tău.
Începem cu brand-ul…
Explicaţiile de mai jos includ cei mai relevanţi termeni în domeniul branding-ului, pe care ai nevoie să îi cunoşti.
- Identitatea unui brand (brand identity): Toate elementele care fac ca brandul tău să poată fi recunoscut, atunci când se află lângă altele. Ele sunt, de obicei, logo-ul, numele, fontul, tone of voice-ul, paleta de culori atribuită şi poziţia logoului într-o fotografie.
- Manual de brand (brandbook): Te-ai gândit că brand-ul tău va căpăta un manual de instrucţiuni de folosire? Acela conţine absolut toate elementele şi modurile prin care brand-ul tău se va exprima. De obicei, le este util graficienilor şi copywriterilor din agenţii, mai ales dacă lucrezi cu ele pentru un proiect limitat.
- Arhitectură de brand (brand architecture): Felul în care organizaţia îşi organizează brand-urile din portofoliu. Mai exact, monolitic (toate produsele şi serviciile includ numele organizaţiei), susţinut (toate sub-brand-urile susţin compania verbal sau vizual) şi independent (brand-ul organizaţiei este independent de produse şi servicii).
- Echitate de brand (brand equity): Suma tuturor calităţilor unui brand, prin prisma investitorilor şi acţionarilor. Ele înseamnă implicarea personală şi cererea pentru brand. Precum campaniile WWF.
- Vizibilitatea unui brand (brand awareness): Rata cu care un brand devine cunoscut. Se poate măsura prin ROI (return of investment) şi este, de obicei, scopul pentru care unele brand-uri lucrează cu influenceri și dezvoltă campanii de comunicare și poziționare.
- Consistenţă de brand (brand consistency): Stilul brand-ului tău – unde este logo-ul într-o postare pe Facebook sau Instagram şi elementele care o fac să fie cunoscută. Ele sunt cele care rămân neschimbate, indiferent de campanie. Şi care au adus Apple pe locul 1 în topul global al celor mai puternice brand-uri.
… Continuăm cu branding
- Ambasador de brand (brand ambassador): Un influencer sau o persoană cunoscută aleasă ca să facă legătura între public şi companie. El sau ea reprezintă brand-ul tău, iar brand-ul personal al celui ales are trăsături asemănătoare cu cel al brand-ului, chiar şi într-un anumit sport. Precum Horia Tecău pentru UNICEF.
- Branding: Procesul prin care conturezi şi comunici imaginea completă a companiei tale. În acelaşi timp, este şi imaginea pe care o proiectezi în piaţă.
- Re-branding: Procesul prin care analizezi un brand şi îi faci schimbări şi ajustări. De obicei, este un proces intens şi de durată şi poate include chiar şi schimbarea imaginii unui brand. Aşa cum a făcut Google, în 2015.
Note explicative
Orice campanie, postare sau acţiune care pleacă de la marketeri şi ajunge la public are o metodologie şi un scop. Chiar dacă promovează brand-ul, un produs, susţine o colaborare sau vrea, pur şi simplu, să stârnească reacţii emoţionante din partea privitorilor.
Prezenţa unui brand se poate măsura şi îmbunătăţi, chiar dacă vorbim despre B2B (business to business) sau B2C (business to consumer). Toate detaliile îţi arată calităţi sau posibilităţi despre brand-ul tău. Marketerii sunt cei care traduc cifrele în termeni şi pot da detalii despre fiecare. Găseşte-i în pagina de contact!