Cam aşa s-ar desfăşura o discuţie între branduri, dacă ele şi-ar putea vorbi, mai ales dacă sunt concurente. Social Media înseamnă mediul care uneşte, cu cel mai fructuos succes, brandurile şi consumatorii lor – fie că sunt noi, loiali sau potenţiali. Aşa cum, ca owneri de business, ne cunoaştem CUI-ul şi logo-ul şi sloganul, trebuie să ştim exact cum ni se reflectă imaginea în media şi să o putem exploata.
Social Media nu este cea de-a patra putere într-un stat, dar are tot potenţialul să devină oricând. Până atunci, este cel mai ofertant canal de comunicare pentru branduri, indiferent de mărimea, specializarea sau istoria lor.
Pe ce se concentrează Social Media: comunicare
Promovarea unui brand în Social Media poate avea diferite scopuri, pe termen scurt sau lung: awareness, imagine, vânzare, creşterea credibilităţii sau susţinerea altor platforme. Indiferent de obiectivul ei, totul se întâmplă pe un teren comun şi cu o principală metodă: comunicarea.
Există mai multe tipuri de platforme de Social Media, diferite prin ce oferă şi ce comunităţi dezvoltă. Cele mai vizibile sunt cele de promovare prin toate formele (Facebook), impact vizual (Instagram, Pinterest) sau de business (Google Plus, LinkedIn)
Atunci când un brand se promovează în social media, are la dispoziţie două unelte:
- Imaginea: Comunicare vizuală prin forme prin forme și culori. Este necesară creativitatea unui graphic designer.
- Cuvintele: Copywriterul se ocupă de mesajele publicate, în numele brandului, prin instrumentele tehnice (hashtag-uri, citate, fotografii cu însemne) şi literare (jocuri de cuvinte).
Însă, comunicarea prin Social Media ţine şi de comunicarea directă cu utilizatorii unei platforme, servicii de suport clienţi şi strategii specifice, inclusiv de criză.
Ce impact are Social Media pentru fiecare brand?
Reţelele de Social Media pot să asigure succesul sau eşecul unui brand, chiar şi în câteva ore. Dacă ne-am referi doar la Facebook, care ne pune la dispoziţie mai multe instrumente, cum ar fi opţiunea de chat, comentariile, distribuirile şi recenziile, lucrurile pot să fie destul de complexe cât să poți realiza lucruri mărețe.
Comunicarea prin Social Media poate să însemne mai mult sau mai puţin succes, pentru fiecare brand. Efectele îi sunt, de asemenea, diferite.
- Start-up: Comunicarea în Social Media înseamnă, pentru un start-up, credibilitate şi sprijin. Platformele reprezintă metoda prin care brandul îşi poate câştiga poziţia pe piaţă. Dacă oferta sa este una demnă de distribuit, atunci Social Media poate fi sprijinul care viralizează un brand. Aşa a fost videoclipul celor de la Spotify, atunci când au apărut în S.U.A.
- Brand cunoscut naţional: Un brand deja cunoscut are nevoie să rămână în atenţie. Cum altfel ar putea să aibă un public la curent cu noutăţile pe care le oferă? Comunicarea directă cu publicul în online îi asigură brandului atenţia constantă de care are nevoie. Un astfel de ritm îi asigură brandului şi diversitatea de care publicul are nevoie, astfel încât să nu primească doar reclame. Precum o face Samsung pe YouTube.
- Brand internaţional: Imaginează-ţi o conversaţie utilizator – reprezentant brand pe Facebook. Bună ziua, am o urgenţă cu un produs cumpărat de la dumneavoastră. Vă rog să mă ajutaţi. După cinci ore… Sigur, spuneţi. Dacă mesajul a fost şi văzut înainte ca utilizatorul să îşi primească răspunsul, atunci probabil că următoarea sa acţiune va fi să creeze un meme despre acea conversaţie. Comunicarea, aici, ţine loc şi de suport tehnic. Aşa cum poţi vedea la IKEA.
Branduri pentru care comunicarea trece dincolo de suport
- Brand cunoscut doar în offline: Social Media este terenul unde un brand poate descoperi un public nou şi îi poate afla cerinţele, nevoile şi nelămuririle. Indiferent de alegerea ta, ca brand specializat în offline, platforma pe care comunici îţi va aduce informaţii noi şi necesare, de care nu ştiai până atunci.
- Brand cunoscut doar în online: Bineînţeles, Social Media este aici ramura importantă, care susţine pomul. Aici, comunicarea transparentă şi completă cu publicul nu mai este o opţiune, ci o necesitate.
Către tastatură
Există branduri generale sau de nişă, indiferent de dimensiunea ei. Pentru ambele dintre aceste opţiuni, comunicarea e necesară. Singura diferenţă dintre ele este că tonul face muzica. Dar, la final, are nevoie de un portativ.
Social Media este un mediu la fel de important pentru un brand precum oricare dintre celelalte. Nu îl poţi ignora, dar ai mii de posibilităţi să îl exploatezi. Cum? Dă câteva click-uri aici şi vei găsi o echipă cu idei întotdeauna proaspete.